עיצוב פנים - קווים יפים מה יותר יפה מקווים -
--------------------------------------------------------------------------------
מונדריאן, אמן הקווים, ראה באמצעותם דרך להשגת האיזון.
איזון חיצוני שיחפוף לאיזון פנימי. לשם כך הירבה בנסיונות להבליט ניגודים בין קווי אורך וקווי רוחב,
קווים אנכיים וקווים אופקיים, קווים הסוגרים חלל ריק מול קווי המשבצות הממולאות בצבע.
הוא הציג משטחים א-סימטריים כדי לחפש ולעצב את הסימטריה שתאזן ביניהם. ומעל לכל שאף להמחיש בעבודותיו את ההתאזנות בפעולה.
--------------------------------------------------------------------------------
מה אנו יכולים לקבל מהתיאוריות ובעיקר מההתנסות המעשית של אמני הקווים, בתחום עיצוב הבית ?
בתחום הבנייה בולט השימוש בעמודים תומכים, המגלמים את היסוד האנכי בצורה התיפקודית והמעשית ביותר.
העמודים היו מאז התקופה הקלאסית סמלי זקיפות וגאווה, בדמות האדם הזקוף או כחיקוי לעצים המתנשאים לגובה. מעניין שציורי העצים, בתקופתו המוקדמת של מונדריאן, הולכים ומאבדים את מתאר גזע העץ, אך הקווים שומרים על הכיוון האנכי והזקוף, לעומת הענפים הנירכנים בצורה אופקית.
--------------------------------------------------------------------------------
בצד מראה העמודים,מה יכול לשקף אסתטיקה של קווים בחלל החדר ?
המחיצות המחלקות את החלל יכולות להבליט את זקיפותן לעומת קו הריצפה השטוח;
כסאות או כורסאות עם מסעד גבוה, שמאוורר בקווים אנכיים ועדינים ייצרו ניגוד אנכי לאופקיות של זרועות המושב;
באותו כיוון יעוצבו אלמנטים אנכיים בסורגי החלון על רקע דפנות מעוטרות בפסים אופקיים, או אהיל אופקי על מנורה ניצבת, וכן מדף שטוח המונח על רגלית ארוכה.
--------------------------------------------------------------------------------
הבלטת הניגודים בין האנכי לאופקי יכולה להתבטא גם באמצעות צבעים 'מדברים', או חומרים ה'משוחחים' ביניהם : ריצפה מקורה בעץ מאט לעומת עמודי ספרייה העשויים מאותו חומר; חלון מסורג לאורכו במתכת כהה, שמתנשא מעל לסף רחב העשוי מאותה מתכת. מחיצה נמוכה שמפרידה בין מפלסים שטוחים במרחב המגורים, שלמרגלותיה רצועת צבע מאותו סוג גוונים שבהם היא מעוטרת; וכמובן מעקה צבעוני של גרם המדרגות, שיוצר משחק צבעים עם פסי המדרגות. כיוצא באלה משחק גוונים של עמודי המנורות או מיתלי תאורת התיקרה עם המשטחים הישרים של המושב הסמוך להם.
--------------------------------------------------------------------------------
עקרון האיזון הולם כל מרחב, מדירה קטנה ואינטימית ועד חלל מגורים רחב ידיים בבית משותף או בסביבת גורדי שחקים. עוד בראשית הבנייה לגובה ברחבי ארה"ב טבע האדריכל המוביל סאליבן עקרונות המזכירים את האיזון האורגאני בין הקווים האנכיים של שלד המתכת לבין הקורות האופקיות המצופות בעיטור מידי כמה קומות.
--------------------------------------------------------------------------------
בבניין רב קומות יכולה להיווצר הרמוניה בין הקירות החיצוניים לבין החלל הפרטי בעזרת השתקפות קווי השלד של נוף הבניינים
(הנישקף מהחלון) במראה המבנים הפנימיים, כגון כוננית גבוהה העשוייה כשילדת מתכת.
השאיפה להרמוניה בין האדם לסביבתו אינה חלה בהכרח על זיקה לטבע, שבמציאות האורבאנית מהווה מחוז כיסופים רחוק, יותר מאשר באמת עובדה בשטח.
--------------------------------------------------------------------------------
עצם שימת הדגש על עיצוב בקווים מהווה צעד מפוכח ומשוחרר מתלות נוסטאלגית במושגי יופי פיגורטיביים שהם חיקוי לעולם כפרי בלתי רלוונטי לרוב האוכלוסייה.
--------------------------------------------------------------------------------
www.cavim.co.il
מורה, מעצב , תואר ראשון בעיצוב , לומד לתואר שני
עבוד במכון קווים לעיצוב פנים ואדריכלות
http://www.cavim.co.il/
עבוד במכון קווים לעיצוב פנים ואדריכלות
http://www.cavim.co.il/